Lad os bare være ærlige: Det skorter ikke på mirakelkure, hvor sundhedscoaches eller andre “sundhedsguruer” tilbyder en årlig juicekur, eller detox som det også kaldes. Juicekure har været populære i mange år, og lover alt fra udrensning af kroppen, mere energi og hurtig vægttab. Mens mange drager nytte af fordelene ved at udrense kroppen ved at juice frugt eller grøntsager, så er det vildt vigtigt at forstå udrensningsprocessen og hvad kroppen egentlig kræver for at afgifte. Juicekure bygger imidlertid på en grundlæggende misforståelse af, hvordan kroppen og leveren befrier sig fra toksiner. Og de kan endda forhindre kroppen i en effektiv afgiftning.

Lad os se hvordan kroppen afgifter

Sådan afgifter kroppen

Vi bliver, alle på en eller anden måde, udsat for toksiner, som skal udskilles fra kroppen. Nogle af disse toksiner kommer fra eksterne kilder, som den mad vi spiser, de rengøringsmidler vi bruger i hjemmet og miljøet og de kosmetiskeprodukter vi bruger og andre toksiner kommer fra kroppens eget stofskifte. Men uanset hvor toksinerne kommer fra, skal de udskilles fra kroppen, så de ikke ophober sig og forårsager toksisk overbelastning, hvilket fører til sygdom.

Fra naturens side er kroppen designet til at udskille giftstoffer gennem urinen, afføring, udåndingsluft, hud og hår.

De fleste giftstoffer er fedtopløselige, hvilket kræver, at der skal være fedt tilstede før det kan nedbrydes. På grund af dette har giftstofferne tendens til at ophobe sig i vores fedtvæv og i fedtrige organer fx i vores hjerne. Nogle giftstoffer bliver i fedtcellerne i årevis, og frigives først i stressperioder (når kroppen bruger fedt som brændstof), når vi faster eller når vi træner.

De mest almindelig giftstoffer fundet i kroppen er:

  • Metaboliske affaldsprodukter
  • Insekticider/ pesticider
  • Tilsætningsstoffer i fødevarer
  • Lægemidler
  • Alkohol
  • Miljøforurenende stoffer og forurenende stoffer
  • Plast og køkkenudstyr
  • Uønskede mikroorganismer
  • Koffein
  • Hormoner

De to afgiftningsfaser, fase 1 og fase 2

Leveren er et af de største og vigtigste organer i din krop. Den spiller en rolle i stofskiftet, liver_locationfordøjelsen, virker som energidepot og omdanner kønshormoner. Den spiller også en kæmpe rolle som kroppens afgifningsorgan.

Leverens afgiftningsproces er samlet i et ’to-trins-system’ kendt som Fase 1 og Fase 2.

 

 

 

 

 

Fase 1

Fase 1 er lever afgiftningens første forsvar mod affalds- og giftstoffer. Den består af det super-enzymsystem, man kalder cytochrom P450. Disse enzymer hjælper med at neutralisere stoffer som alkohol og koffein. De beskytter kroppen ved at omdanne disse giftstoffer til mindre skadelige giftstoffer.

Cytochrom P450 enzymerne omdanner giftsofferne fra fedtopløselige til vandopløselige, gennem en oxideringsproces.

Oxidation er den samme proces, der gør at et udskåret æble bliver brunt eller at metal rustner. Den konstante frigørelse af iltholdige frie radikaler reagerer med forbindelser i kroppen og oxiderer – ødelægger – dem. En øget dannelse af frie radikaler fører til oxidativt stress.

Oxidativt stress menes at føre til udviklingen af de mest udbredte kroniske sygdomme og lidelser, der dræber voksne i dag, især hjertekarsygdomme, kræft og diabetes.

Vores kroppe bruger antioxidanter til at mindske virkningen af de frie radikaler, og vores kostvaner giver os redskaberne til det.

 

Cytochrome P450 afgiftningsenzymer ændrer toksiner til en mere aktiv (og dermed mere giftig) form, hvorved Fase 2 af enzym-systemet aktiveres. Under denne process dannes der en stor mængde frie radikaler. Og derfor er det yderst vigtigt, at der er tilstrækkeligt af de beskyttende antioxidanter til rådighed for at beskytte levercellerne mod de frie radikaler.

Kroppen kræver, at der er bestemte næringsstoffer tilstede for at fuldføre 1. Fase af afgiftningsprocessen.

Disse omfatter:

Glutathion (Krops master Antioxidant)

B-vitaminer

A-vitamin

Folsyre     

E-vitamin     

C-vitamin     

Carotenoider og antioxidanter

 

Fase 2

I fase 2 handler det om konjugering (sammenkobling). I processen anvendes der aminosyrer og svovlforbindelser som binder og neutraliserer giftstoffer, hvorefter de kan udskilles gennem galden eller urinen.

Hvis fase 2 af afgiftningen hæmmes pga. fejlernæring eller sygdom, kan det medføre en ophobning af giftige biprodukter fra fase 1, hvilket kan medføre meget skadelige virkninger

De næringsstoffer som skal være tilstede i fase 2 er:

Glutamin

Glycine

Taurin

Cystein

Methionin

Glutathion

Molybdæn

Svovl

 

 

Til fase 1 kan en juicekur være nogenlunde effektiv. Koncentrationen af frugt og grøntsager hjælper helt sikkert kroppen med at frigive toksiner fra fedtcellerne. Den lave koncentration af kalorier signalerer faste og beder kroppen om at frigive fedt og toksiner.

Denne fase kræver dog også, at der er vitamin A og E tilstede …. begge fedtopløselige vitaminer. Men de fleste juicekure har et meget lavt fedtindhold. Hvilket kan resultere i, at leveren bliver udtømt for disse vitaminer. Og det kan skade virkningen af den 1. fase.

Kroppen kræver også fedt for at kunne producere galde, hvilket er en af de måder, som toksiner fjernes fra kroppen. Så uden nok fedt i kosten vil galdeproduktionen ikke være tilstrækkelig, og færre toksiner vil blive elimineret fra kroppen.

I fase 2 kræver kroppen aminosyrer og svovl. Aminosyrer er proteiners byggesten og findes i høje koncentrationer i animalsk protein. Mens nogle aminosyrer findes i plantefødevarer, indeholder traditionelle juicekure ikke alle de nødvendige aminosyrer til effektivt at kunne afgifte toksiner ud af kroppen.

Aminosyrerne methionin, taurin og cystein, som alle kræves i fase 2, findes primært i animalsk protein, som frilandskød og rå mejeriprodukter. Uden disse aminosyrer kan toksiner ikke effektivt fjernes fra kroppen og vil derfor bevæge sig rundt i kroppen, indtil de bliver opbevaret i et fedtholdigt områder af kroppen. Da hjernen indeholder en stor mængde kolesterol, er der fare for, at toksiner akkumuleres der, hvor de kan forstyrre hjernefunktionen.

Leveren kræver protein og fedt for at kunne afgifte kroppen, og uden dem får kroppens naturlige afgiftningsprocesser ikke de rigtige redskaber for at kunne fungere optimalt.

Hvad kan vi instedet gøre?

Det er meget bedre at begive sig ud på en ”kur” bestående af uforarbejdet kost, da det understøtter kroppens næringsbehov, mens afgiftningen finder sted. Denne slags kur omfatter masser af økologiske frugt og grøntsager, græsfodret og frilands kød, æg, råmælk (hvis du kan tåle det), fermenterede fødevarer og drikkevarer som surkål og kombucha … .og en høj kvalitet fedt. På den måde undgår du alle fabrikkernes forarbejdede fødevarer, der er fulde af giftige tilsætningsstoffer, og du fokuserer på rene, uforarbejdet fødevarer.

Mens det selvfølgeligt er gavnligt altid at spise uforarbejdet fødevarer, så kan det også være utroligt gavnligt at holde sig til de uforarbejdet fødevarer i mindst en måned, da det vil bidrage til at reducere toksin niveauerne i kroppen betydeligt. Denne måde at afgifte kroppen på er blid og naturlig … og kan gøres hver dag! Det er en meget mere effektivt måde at hjælpe kroppen med at slippe af med toksiner og det vil også føre til et langt sundere afgiftningssystem … samt forbedre det generelle helbred!  

Næste uge vil jeg give dig mine top 10 forslag til hvordan du naturligt kan afgifte din krop. Så bliv hængende!

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre fra dig. Kendte du allerede til juicekurenes dårlige virkninger? Har denne artikel inspireret dig til at træffe bedre valg for at beskytte din krops naturlige afgiftningsproces? Lad mig høre i kommentarerne nedenfor.

Hav det rigtig godt !

Valeria

Hvis du kunne lide artiklen og ikke allerede er i min mailingliste, så tilmed dig og modtag gratis updates....

....direkte i din mailboks !

Valeria Lima

Cand.scient i idræt, internationalt certificeret Holistic Health Practitioner specialiseret i evolutionær ernæring, funktionel træning og funktionel medicin. Forfatter og blogger. Gennem sin praksis, artikler, bøger og workshops faciliterer Valeria Lima individuelle livsstilsændringer med fokus på ernæring, træning og andre livsstilsfaktorer, der påvirker vores sundhed og velvære.

All author posts

Privacy Preference Center